Deze elektrische occasions koop je met subsidie

Met al die aandacht voor de aankoopsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s zou je bijna vergeten dat deze er ook is voor de aanschaf van een elektrische occasion. In dat geval krijg je van de overheid een subsidie van 2000 euro.

Volledig elektrisch

Net als bij nieuwe elektrische auto’s geldt dat om in aanmerking te komen voor aanschafsubsidie deze volledig elektrisch moet zijn, een minimale actieradius van 120 kilometer moet hebben en dat de oorspronkelijke catalogusprijs niet hoger is dan 45.000 euro.

Het gaat dus niet om de tweedehandsprijs van een elektrische auto, maar waarvoor de auto destijds in de prijslijsten stond. Dit kun je op basis van het kenteken eenvoudig opzoeken op de website van de RDW. Je vindt deze oorspronkelijke catalogusprijs onder het kopje fiscaal.

Actieradius

Occasionprijzen van vroege elektrische auto’s duiken ondertussen onder de 10.000 euro, maar dit gaat wel om modellen met een nog erg beperkte actieradius van tussen de 100 en 150 kilometer. Wie voornamelijk korte afstanden rijdt of op zoek is naar een tweede auto kan echter behoorlijk besparen op brandstofkosten.

Er zijn ook jongere elektrische occasions te vinden met een veel groter accupakket. Deze zijn logischerwijs een stukje duurder, maar kunnen in veel gevallen wel dienen als primaire auto in een gezin. Let op dat veel elektrische auto’s exclusief btw worden aangeboden en dat sommige adverteerders ook de subsidie al van de getoonde prijs hebben afgetrokken.

Snellaadfunctie

De Renault Zoe, Nissan Leaf, Opel Ampera-e, Hyundai Ioniq Electric, Volkswagen e-Golf, Ford Focus Electric, BMW i3 en Citroen Berlingo E-Multispace/Peugeot Partner Tepee Electric beschikken over een snellaadfunctie, met uitzondering van de Renault Zoe R75/90 met 42 kWh-accu. Deze kan echter wel tot 22 kW met 3-fasen laden. De eerste Zoe's met 22 kWh beschikken wel over een snellaadfunctie.

Tweedehands auto kopen? Je vindt 'm op Autocircuit.nl