Column: moet er prioriteit worden gegeven aan de fietssnelweg?

We wonen in Drenthe in een echte fietsprovincie, het wordt de fietser hier nog steeds aantrekkelijker gemaakt. Jaarlijks komen er kilometers aan nieuwe fietspaden bij en het was in de gemeente De Wolden zelfs zo, dat de gewenste fietspaden met prioriteit 3 in aanmerking kwamen om uitgevoerd te worden.

Het geld klotst voor de fietspaden kennelijk tegen de klippen op, want soms kom je paden tegen waarvan je denkt: waarom is dat nodig? Een fietspad door de Boswachterij Ruinen achter Marterhaar langs bijvoorbeeld. Er werden heel wat mooie gezonde bomen voor gekapt. In Ruinerwold legde de gemeente langs de Havelterweg een mooi pad aan, nodig omdat het daar steeds drukker wordt. Maar dat pad loopt slechts tot de gemeentegrens, want respectievelijk de gemeenten Meppel en Westerveld vinden een pad daar kennelijk maar onzin; er werd geen prioriteit aan gegeven, dus geen geld.

De meest besproken fietsverbinding in Zuidwest-Drenthe is die van Zuidwolde naar Linde, over de N48. Er kwam zelfs een motie in de gemeenteraad aan te pas om het college van B en W van De Wolden ertoe te bewegen om toch echt met een beter voorstel te komen dan die fietssuggestiestroken. Daar moet toch een potje voor te vinden zijn, want het is hier vanwege het schoolgaande verkeer tussen Zuidwolde/Fort/Veeningen en Dedemsvaart toch echt veel drukker dan langs de Havelterweg.

Gezond bezig

Het wordt sowieso steeds drukker op de fietspaden, zeker in deze tijden van corona stappen veel mensen op de fiets om gezond bezig te zijn of zichzelf wat afleiding te bezorgen. Maar los van dat vermaledijde virus zijn er andere ontwikkelingen, zoals de mobiliteit van werknemers op twee wielen. Speed pedelecs en eBikes maken het voor de mens steeds eenvoudiger om op een gezonde manier naar het werk te gaan, al ligt het kantoor helemaal in Zwolle. De fietssnelweg tussen Zwolle en Meppel is een mooi voorbeeld van hoe het zou moeten, waarin met medewerking van de gemeente Staphorst een keurige fietssnelweg is aangelegd. Goed aangegeven en in Staphorst zelfs voorzien van een rustpunt met mogelijkheden om accu’s op te laden.

In De Wolden willen ze graag een goede fietssnelweg tussen Hoogeveen en Meppel en de Fietsersbond doet daarvoor aanbevelingen, bijvoorbeeld om de route via Echten en Koekange te laten lopen. Scheelt weer een paar kilometer fietsen, want van Hoogeveen over Zuidwolde naar Meppel (en door naar Zwolle) schijnt om te zijn. Maar volgens mij ligt er een prima verbinding van Hoogeveen langs de Hoogeveensche Vaart naar Meppel: een heerlijke verbinding zonder dat je last hebt van overig verkeer of dwars door een dorp moet fietsen. Met wat kleine aanpassingen én de speciale fietssnelwegbordjes kun je hier voor weinig geld de fietssnelweg realiseren die er eigenlijk allang is.

En dat geldt dan hetzelfde voor de gemeente Westerveld, waar je perfect van Dieverbrug langs de Drentse Hoofdvaart naar Meppel kunt fietsen. Vanuit Dwingeloo richting Hoogeveen is nog wat lastiger, omdat de wens voor een fietspad langs de N855 (Spieregerweg) niet gerealiseerd kan worden. Met een lus dwars door het bos kan wel, maar dat is niet de bedoeling van een fietssnelweg. Zo blijft er in het gebied nog voldoende te wensen, maar moeten er wel nieuwe prioriteiten worden gesteld, waarbij niet altijd de recreatie voorop staat.

Peter Nefkens