Column: Black Friday, je ontkomt er (helaas) niet aan

De media staan er al weken bol van, het pakket folders dat wekelijks door de brievenbus glijdt was maandag dubbel zo dik en de letters op deze bundel papier waren groter en schreeuwiger dan normaal. Gewone chocoladeletters volstaan niet meer voor het grootste commerciële gedrocht dat uit het land van de onbegrensde mogelijkheden is overgewaaid.

Je ontkomt er haast niet aan, want overal wordt gepredikt dat het komende vrijdag Black Friday is. Vlak voor feestmaand december pakken de winkels en grote concerns uit met bakken vol prachtige aanbiedingen. Koopjes, lagere prijzen dan ooit, 5 halen 1 betalen, koelkast kopen, krijg je er een tosti-apparaat bij. Dat soort kreten, veelbelovend en een onwerkelijk aantal consumenten laat zich argeloos inpakken door al deze herrie. Met een strik er omheen bovendien.

Westerlingen

Black Friday, ik heb er helemaal niets mee, net zoals ik meer van dergelijke commerciële shit van de andere kant van de Atlantische Oceaan verafschuw. Ik weet het, deze zwarte vrijdag bestaat al een tijdje, maar er wordt daar in het land van Pipo de Trump van alles bedacht om de mensen geld uit de zakken te kloppen. En wij Europese westerlingen lopen er als schoothondjes achteraan, onder leiding van de Bol.coms, Cool Blues en MediaMarkten van deze wereld. En steeds meer ondernemers doen mee. Black Friday, alleen die naam al. We kennen zwarte zaterdag, maar dat is iets geheel anders. Alhoewel, al die mensen die als overspannen types in de zomervakantie uren in de files doorbrengen, omdat ze zo nodig allemaal tegelijk naar zonnige oorden moeten om een burn-out te ontlopen, die zijn best te vergelijken met de BF-consumenten. Wie is hier nu gek?

Het kon niet uitblijven, maar wat komt er na Black Friday als je in het weekend even adem mag halen? Cyber Monday! Je verzint het toch niet? Doe dan direct ook maar Tricky Tuesday, Wonderful Wednesday en Trumpin Thursday. Komen we vanzelf weer op de volgende Black Friday.

Koopjesjagers

Het komt veel bedrijven goed uit dat er een coronavirus heerst, want die hele koopjesjagersgekte is zelfs al een week aan de gang. Ik snap best dat ondernemers het lastig hebben in coronatijd, maar ik zie toch liever dat de consument zich niet gek laten maken door chocoladeletters, maar de middenstanders in hun eigen dorp of stad het hele jaar door steunen. Door daar hun inkopen te doen en dat niet laten afhangen van Black Friday of Cyber Monday. Bovendien: het zijn veelal schijnkoopjes. De prijzen worden in september en oktober stilletjes verhoogd, zodat er op de laatste vrijdag van november zogenaamd gestunt kan worden. Komen deze bedrijven van hun overtollige voorraad af. Laat je de kop niet gek maken, wie stopt deze vermaledijde Amerikanisering van onze maatschappij? Doe me dan maar Goede Vrijdag en Woensdag Gehaktdag. Maar wel met een pond gehakt van de plaatselijke slager.

Peter Nefkens