Creatieve invulling van etalage: paspoppen zijn aangekleed met kranten

Diever – Behalve met het verkopen van kleding, zijn ze bij kledingzaak Neimoeds in Diever ook graag creatief bezig. Dat uit zich ook nu weer in een bijzonder vormgegeven etalage: de etalagepoppen zijn namelijk heel modieus aangekleed met oude edities van het huis-aan-huisblad De Westervelder.

Dat oude kranten ook na het lezen van nut kunnen zijn, was al lang bekend. Er worden bloemen in verpakt, bij verhuizingen is het papier handig om breekbare spullen in te verpakken en wie kletsnatte schoenen heeft, doet er een paar proppen krantenpapier in, die al het vocht opslurpen en de schoenen weer droog maken. En er is natuurlijk de vis die van oudsher in de oude krant werd verpakt, maar in Diever doen ze het bij Neimoeds dus pas echt creatief. De modieuze krant.

„We doen dat al een paar jaar, maar normaal met zwarte of grijze plastic zakken. Nu kozen we voor deze kranten, want die zijn een stuk kleurrijker", zegt Gea Tiemens, de bedenker van de metamorfose. „De kerstversiering moest eruit en we hebben dit bedacht. We hebben nu een opruimingsperiode met allemaal afgeprijsde artikelen. We kunnen onze etalagepoppen dan wel met mode aankleden, maar dan zie je net dat een klant juist die bepaalde maat wil hebben en blijven we met een naakte pop zitten." Gea vertelt erbij dat ook het hergebruik van materiaal een achterliggende gedachte is van de winkel.

Lockdown

Gea kleedde de poppen samen met collega Klaasje Oenema aan, ze zijn dan met de winkel weer helemaal klaar om eventueel na 18 januari weer open te gaan. Als gevolg van de lockdown is Neimoeds, de winkel die eigendom is van Mirjam Veldman, al heel wat weken gesloten. „Wij hopen weer open te mogen, zo niet, dan maakt dat voor de etalage niet uit: het is toch oud nieuws dat er hangt", kan Gea er nog om lachen. Zelf heeft ze het erg rustig, want Gea is tevens thuiskapster en zit wat dat betreft ook op slot. „Het is niet anders." De etalage trekt in ieder geval al hele wat bekijks, in de Hoofdstraat zelf, maar ook op social media is de aankleding een regelrechte hit.