Drentse taal wordt gepromoot op de kassaband

Dwingeloo – Voor het Huus van de Taol betekent de coronacrisis dat de 180 vrijwilligers weinig te doen hebben. Vanuit het hoofdkwartier in Beilen worden geen lezingen, workshops, cursussen en andere activiteiten ontplooid, maar stilzitten is ook hier geen optie. Vandaar een reeks van promotionele acties om de Drentse taal onder de aandacht te brengen.

Maandag werden de Drentstalige beurtbalkjes geïntroduceerd bij de Albert Heijn in Dwingeloo. Liefst 26 supermarkten in heel Drenthe doen mee aan deze actie. René is bliede mit oe, valt te lezen op één van de beurtbalkjes op de kassaband in de Albert Heijn van Dwingeloo. Met René wordt eigenaar René Brouwer bedoeld, die geen moment twijfelde om mee te doen. „De actie is een optelsom van allerlei leuke dingen, waardoor de klant zich thuis voelt in onze winkel. Lokale acties zijn daarin heel belangrijk, al is dit dan regionaal, maar dit straalt uit op de bevolking, op wie wij zijn”, verduidelijkt Brouwer zijn deelname.

Streektaalambassadeur Ans Klok, zeg maar de taalschulte van de gemeente Westerveld, is in haar nopjes met de actie. „In deze bizarre tijd kunnen we al bar weinig doen, maar gelukkig springt het Huus van de Taol er goed op in. We hebben vijftien vrijwilligers in Westerveld en die staan nu ook stil,. Daarom heb ik ze gevraagd hier ook mee bezig te gaan.” René Brouwer had geen inspraak in de teksten en was daardoor extra verrast dat er een tekstje was met zijn naam. „In Diever en Vledder zijn balkjes met de tekst Doede is bliede mit oe”, verwijst Klok naar Coop-eigenaar Doede Simonides.

Op zoek naar alternatieven

Directeur Renate Snoeijing van het Huus van de Taol grijpt alles aan om het Drents in coronatijd te promoten, zo werden eerder al speciale stickers ontworpen voor op de containers die langs de we worden gezet. „We proberen goed aan de weg te timmeren, doen ons uiterste best, maar het is niet altijd makkelijk. Nu geen activiteiten, dan maar zoeken naar alternatieven. Deze actie zagen we in een supermarkt in het Overijsselse Rijssen, uiteraard met een andere variant van het Nedersaksisch erop. Dat leek ons ook leuk om te doen.”

Bij het verzinnen van de actie hoopte Snoeijing op deelname van 12 supermarkten, vanwege 12 Drentse gemeenten. „Onze vrijwilligers zijn bij vele supermarkten geweest, dat er dan 26 mee willen doen, is hartstikke mooi. Dit is de enige plek waar iedereen nog komt.” Van de 26 zijn er alleen al 5 in de gemeente Westerveld die meedoen, naast de AH’s van Dwingeloo en Havelte, de Coop’s van Diever en Vledder is dat de Aldi in Dwingeloo. In De Wolden doet alleen Plus van Tongeren in Zuidwolde mee. De goede score in Westerveld mag wat Snoeijing betreft best het Ans Klok-effect worden genoemd.

Toeristen

Opmerkelijk overigens dat grote gemeenten als Meppel en Assen geen enkele deelnemende supermarkt kennen, tegen Hoogeveen 6, Coevorden 4, Midden-Drenthe 2, Emmen 3, Tynaarlo 2 en Aa en Hunze 3. „Wij zijn niet gaan pushen, want daar is de tijd niet naar”, geeft Snoeijing aan. René Brouwer vindt het ook belangrijk dat alle toeristen, die rond de Pasen weer verwacht worden, op deze ludieke manier kennis kunnen nemen van de Drentse taal. De actie van het Huus van de Taol is eigenlijk alleen voor deze week. „Maar wij gebruiken ze zo lang als mogelijk”, lacht Brouwer.