Het was feest tijdens het 30-jarig jubileumconcert van De Liesterkrallen

Havelte - In de prachtige, eeuwenoude Clemenskerk van Havelte was zondagmiddag 11 november het podium vrijgemaakt voor De Liesterkrallen. In stijlvol zwart met wit gekleed zongen ruim vijftig vrouwen in een vlot tempo een keur aan liederen uit hun brede repertoire.

De prachtige akoestiek van de kerk verhoogde de feestvreugde, want feest was het. De trouwe fans van het koor dat het dertigjarig jubileum viert, mochten horen hoe dirigent Martin Glas ‘zijn’ dames telkens weer durft uit te dagen, zoals bij het lastige Tantum Ergo van Fauré. Dit werd voor het eerst gezongen, een romantische stuk met veel dynamiek en halve tonen. Hier en daar nog wat onzeker, maar dat is begrijpelijk als je weet dat dit stuk in drie maanden ingestudeerd is. Net als Nigra Sum van Casals, waar het zangplezier van afspatte. Het samenspel tussen dirigent en koorleden was zeer geconcentreerd en dat kwam de harmonie beslist ten goede.

Veel variatie

Als een chauffeur bestuurde Glas de verschillende partijen. De sopranen iets erbij, de alten wat gas terug. Met één vinger dirigeerde de dirigent zijn zangeressen. Pianiste Maaike van de Berg ondersteunde het koor met dezelfde concentratie en klaterend pianospel. Het feestprogramma was prachtig samengesteld. Korte blokjes zorgden voor veel variatie, waarbij gastzangeres Miréya Derksen veel indruk maakte. Een plaatje om te zien, en een genot om naar deze sopraan van nog maar achttien jaar te luisteren. Elke noot van deze zangeres was ráák, haar presentatie warm en ontspannen. Bij een feestje hoort een taart met een kers erop, en dat was het bekende You are the new day. Martin Glas daagde het publiek uit om dit slotlied mee te zingen, het lukte Miréya om boven bijna tweehonderd aanwezigen uit te komen, een krachtige afsluiting van een levendige middag.